Pressemeddelelse - påkørt fjernvarmeskab

1. april 2019

Lørdag den 30. marts 2019  kl. 10.30 blev et af vores omløbsskabe på Hvedevænget påkørt af en flyttebil. Ingen mennesker kom til skade ved uheldet. Som det ses på billedet kommer fjernvarmevandet op i 8 meters højde og har en temperatur på ca. 70 grader. Efter en hurtig indsats fra vores vagtpersonale forsvandt vandstrålen efter 20 min. og fjernvarmedriften blev genoprettet til normalen. I den periode kunne vi opretholde trykket i systemet, hvorfor ingen kunder mistede varmen. Kunderne omkring Hvedevænget måtte dog undvære varmen i 4 timer indtil skaden blev udbedret.

”Vi er glade for at ingen mennesker kom til skade ved uheldet. Med de tryk og temperaturer vi opererer med i fjernvarmesystemet, skal der i disse situationer udvises stor forsigtighed. Vores beredskabssystem blev stress-testet denne formiddag og bestod prøven til et 12-tal.” udtaler driftschef Gert Jensen.

Faktaboks:

Et fjernvarmesystem har placeret omløbsskabe strategiske steder for at kunne opretholde en passende fremløbstemperatur. Ved lavt fjernvarmeforbrug (om sommeren) åbner ventilen i omløbsskabet når fremløbstemperaturen falder til under f.eks. 50 grader.