Hjemmebesøg giver besparelse på millioner til varmekunderne

1. juni 2021

Pressemeddelelse fra Næstved Fjernvarme, maj 2021

Hjemmebesøg giver besparelse
på millioner til varmekunder

 

Besøg hos kunderne for at skære ned på CO2 og udgifter til fjernvarme er en succes i Næstved.

Fjernvarme er i forvejen i top som en af de mest miljørigtige former for opvarmning, og nu er den blevet endnu bedre for miljøet – og kundernes pengepunge – hos Næstved Fjernvarme.

På tre år er det lykkedes at spare miljøet for udledning af 627 ton CO2.
Fjernvarmekunder i Næstved har desuden sparet 4 mio. kr. på varmeudgifter.

Småting gjorde en forskel
Metoden har blandt andet været 1.221 hjemmebesøg hos kunder, der ikke udnyttede deres varme godt nok.

- Ved at besøge kunderne har vi hurtigt kunne tilpasse eller udskifte fjernvarmeanlæg, der ikke fungerede optimalt. Det har mest været småting som defekte ventiler, tilkalkede varmtvandsbeholdere og forkert indstillede anlæg, der har givet dårlig udnyttelse af fjernvarmen, siger Jens Andersen, der er direktør for Næstved Fjernvarme.

353 af de besøgte kunder trængte til et nyt fjernvarmeanlæg. Samtlige valgte at abonnere på et anlæg hos Næstved Fjernvarme i stedet for at købe det selv.

- Det har givet en hurtig effekt på miljøet og store besparelser til kunderne, som vi slet ikke opnåede, dengang vi blot sendte kunderne en rapport, der viste deres energitab, fortæller Jens Andersen.

Når kundernes anlæg udnytter det varme vand i fjernvarmerørene bedre, sparer de penge på varmeregningen. Næstved Fjernvarme sparer desuden penge ved at skulle sende færre kubikmeter varmt vand ud i fjernvarmerørene.

Efter de 1.221 hjemmebesøg er energiforbruget reduceret med 5.000.000 kWh svarende til årsforbruget for 227 ejendomme.

Ikke raketvidenskab
Direktør Jens Andersen er begejstret for de gode resultater.

- Det er jo ikke raketvidenskab, det vi har gjort. Tværtimod er det jo meget lavpraktisk. Men det er ikke mange, der prioriterer at bruge ressourcerne på det. Nu har vi bevist, at der ikke skal så meget til for at passe på miljøet og på kundernes penge, siger han og fastslår, at Næstved Fjernvarme forventer endnu bedre resultater, fordi der fortsat foretages hjemmebesøg.

Næstved Fjernvarmes resultater har givet genlyd i udlandet. Jens Andersen har holdt en række oplæg i Kroatien, Tyskland og Frankrig for fjernvarmeleverandørernes eksportorganisation og danske ambassader for at fremme dansk teknologi.

Resultaterne er opnået i et samarbejde mellem Næstved Fjernvarme og Næstved Kommune om bæredygtig grøn byudvikling i et tre-årigt EU projekt.

Billedtekster:
- Det er jo ikke raketvidenskab, det vi har gjort. Tværtimod er det jo meget lavpraktisk. Men det er ikke mange, der prioriterer at bruge ressourcerne på det, siger direktør Jens Andersen, Næstved Fjernvarme. Foto: Jesper Voldgaard

Blandt medarbejderne hos Næstved Fjernvarme, der har deltaget i indsatsen for at spare på CO2 og kundernes varmeudgifter er fra venstre energirådgiver Thomas Hansen, energimontør Jakob Søndergaard, kontorassistent Tove Hansen, energimontør Lars Ole Reesenholt, kundechef Arne Ulstrup og energimontør Erik Olsen. Foto: Næstved Fjernvarme

Yderligere oplysninger
Kontakt gerne Jens Andersen, Næstved Fjernvarmes direktør, på mobil 4047 3005
eller mail til ja@naestvedfjernvarme.dk.